Minimalni standardi znanja

1. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja

 Tema: Zakaj je pomembna zgodovina

  • opredeli oz. opiše predmet preučevanja zgodovine;
  • našteje vrste zgodovinskih virov in jih podkrepi s primeri;
  • v kronološkem zaporedju našteje večja zgodovinska obdobja in mejnike med njimi;
  • s konkretnim primerom ponazori pomen znanja zgodovine za današnji čas;
  • samostojno poišče podatke o izbranem zgodovinskem dogodku, pojavu, procesu v različnih medijih in/ali ustanovah;
  • podatke ustrezno navaja;

 

 Tema: Človek začetki, Prve visoke civilizacije

  • opiše glavne značilnosti, po katerih se človek loči od živali;
  • opredeli pojem neolitska revolucija;
  • našteje prve visoke kulture ter jih prostorsko in časovno opredeli;
  • opiše glavne značilnosti namakalnega sistema in druge naravne vire za razvoj egipčanske civilizacije;
  • na konkretnem primeru Egipta ponazori družbeno organizacijo prvih visokih kultur (koncept družbene hierarhije);
  • našteje značilnosti sužnjelastniške družbe;
  • na primeru Egipta in Mezopotamije opiše vzroke za nastanek državne organizacije in razloži njene glavne značilnosti;
  • oceni pomen egipčanske in mezopotamske civilizacije za nadaljnji zgodovinski razvoj;
  • našteje najpomembnejše kulturne dosežke drugih visokih civilizacij.

 

Tema: Antična Grčija

  • na zemljevidu prikaže geografske značilnosti  stare Grčije;
  • na zemljevidu prikaže posledice selitev grških plemen v staro Grčijo;
  • opiše glavne kulturne dosežke kretsko-mikenske civilizacije;
  • razloži značilnosti grške velike kolonizacije;
  • primerja glavne podobnosti in razlike med Atenami in Šparto z vidika gospodarskega, družbenega in političnega razvoja;
  • našteje glavne reformatorje v Atenah in opiše pomen njihov reform;
  • razloži bistvo pojma »zlata doba Aten«;
  • opiše značilnosti in posledice nasprotij in bojev med Grki samimi in z zunanjimi sovražniki (Perzijci, Makedonci);
  • razloži glavne vzroke za vzpon makedonske države v imperij;
  • na konkretnih primerih opiše pomen grškega in helenističnega kulturnega izročila.

 

Tema: Rimski imperij

  • s pomočjo zemljevida navede naselitveno strukturo apeninskega polotoka pred nastankom Rima;
  • loči med legend in zgodovinsko resnico o nastanku Rima;
  • opiše življenje plebejcev in patricijev in predstavi razlike med dvema družbenima slojema;
  • zna navesti razlike med monarhijo in republiko;
  • opiše glavne značilnosti in razloge za krizo republike in poskuse reševanja;
  • iz karte razbere širjenja Rima;
  • opiše in primerja značilnosti triumvirate, pricipata in dominata;
  • opiše posledice germanskih vdorov za rimski imperij;

 

Tema: Prazgodovinska in antična kulturna dediščina na Slovenskem

  • v pravilnem časovnem zaporedju našteje glavna obdobja prazgodovine in navede mejnike med njimi;
  • na zemljevidu pokaže glavna najdišča starejše, srednje in mlajše kamene dobe na Slovenskem in našteje glavne najdbe:
  • opiše glavne značilnosti gospodarskega delovanja, družbene organizacije in kulturnega ustvarjanja v bakreni, bronasti in železni dobi na Slovenskem;
  • opiše značilnosti rimskega gospodarskega, družbenega, upravno-političnega in kulturnega razvoja na Slovenskem;
  • na konkretnem primeru iz obdobja prazgodovine ali antike opiše pomen varovanja in ohranjanja kulturne dediščine;

 

Dijak zna:

  • pravilno uporabljati strokovno terminologijo
  • analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
  • ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj
2. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja

Tema: Različni modeli vladanja

  • navede glavne vzroke za razpad rimskega imperija;
  • sklepa o posledicah razpada rimskega imperija za zahodno (germanska kraljestva) in vzhodno Evropo (Bizanc);
  • pojasni glavne značilnosti Frankovske monarhije (v gospodarstvu, družbeni ureditvi, političnem razvoju in na kulturnem področju);
  • na izbranem primeru opiše glavne značilnosti stanovskih monarhij (Španija, RNC);
  • pojasni glavne značilnosti stanovske družbe;
  • pojasni vlogo Papeške države in papežev;
  • opiše glavne reforme absolutnih vladarjev (na primeru Francije);
  • posebnosti italijanskih mestnih držav opiše na primeru Beneške republike;
  • opiše glavne poteze v razvoju Anglije ali Nizozemske ter njihov pomen;
  • opiše reformne poskuse razsvetljenih absolutistov (Prusija ali Rusija);
  • primerja in pojasni, kako se je spreminjala vloga družbenih stanov, slojev in razredov pri vladanju;

 

 Tema: Etnične družbene in gospodarske spremembe

  • razloži bistvo zemljiškega gospostva (gospodarski, družbeni vidik);
  • opiše razloge za nastanek mest, značilnosti in pomen mest;
  • opiše značilnosti zgodnjega kapitalizma (založništvo in manufakture);
  • razloži bistvo humanizma in renesanse;
  • razloži bistvo pogledov humanističnih mislecev na človeka, družbo;
  • našteje glavne reformatorje in opiše bistvo njihovih zahtev;
  • našteje glavne smeri reformacije in pojasni, kaj je zanje značilno;
  • na karti pokaže dežele, kjer se je uveljavila reformacija;
  • opiše bistvo protireformacije;
  • razloži pogoje in vzroke za geografska odkritja;
  • pojasni glavne pozitivne in negativne posledice geografskih odkritij;
  • pojasni bistvo novih gospodarskih doktrin fiziokratizma in merkantilizma;
  • pojasni glavne dosežke in pomen industrializacije.

 

Tema: Razvoj zgodovinskih dežel in Slovenci

  • na zemljevidu pokaže obseg naselitve alpskih Slovanov v Vzhodne Alpe;
  • opiše glavne značilnosti v razvoju kneževine Karantanije;
  • navede posebnosti kneževine Karniole;
  • pojasni glavne značilnosti pokristjanjevanja iz dveh središč (Oglej in Salzburg);
  • opiše glavne kulturne dosežke v času pokristjanjevanja (Brižinski spomeniki, delo Cirila in Metoda);
  • našteje zg. dogodke, ki so vodili k izgubi samostojnosti in prihod Alpskih Slovanov pod tujo oblast;
  • razloži pojem zgodovinskih dežel, upravni ustroj, dežele zna pokazati na zemljevidu;
  • pojasni glavne značilnosti izbranega celinskega in mediteranskega srednjeveškega mesta (uprava, samouprava, gospodarstvo, družba, kultura, etnična struktura);
  • našteje glavne posledice turških vpadov v zgodovinske dežele;
  • pojasni glavne vzroke, zahteve in posledice kmečkih uporov;
  • razloži značilnosti reformacije, navede glavne reformatorje in njihovo delo;
  • pojasnijo razloge za zmago protireformacije, izpostavijo pomen baročne umetnosti.

 

Dijak zna:

  • pravilno uporabljati strokovno terminologijo
  • analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
  • ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj

 

3. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja 

Tema: Vzpon meščanstva in uveljavitev parlamentarizma

  • pojasni bistvo razsvetljenskih idej o človeku, družbi in državi;
  • razloži glavne reformne dosežke Marije Terezije in Jožefa II;.
  • navede glavne vzroke z ameriško revolucijo in pojasni glavne dosežke;
  • pojasni glavne vzroke za francosko revolucijo in razloži potek in glavne posledice;
  • opiše značilnosti vladanja Napoleona, politične spremembe in vojne razbere iz karte;
  • razloži glavne ukrepe dunajskega kongresa 1815;
  • na zemljevidu pokaže spremembo meja v Evropi po dunajskem kongresu;
  • opredeli glavne vzroke krepitve meščanstva v 19. stoletju in opiše strukturo meščanske družbe na začetku in ob koncu 19. stoletja;
  • pojasni bistvo  konservativizma, liberalizma in socializma;
  • pojasni pomen ustav in razloži bistvo parlamentarizma;
  • navede glavne značilnosti in razvoj Velike Britanije, Nemške zveze, Rusije do 1848 leta.

 

Tema: Nemirne vode: od nacionalnih gibanj do 1.svetovne vojne

  • opiše bistvo nacionalizma in našteje nacionalne zahteve na izbranem primeru iz zahodne (irsko ali belgijsko) in srednje Evrope (poljsko) ter v osmanskem cesarstvu (srbsko ali grško);
  • pojasni glavne značilnosti nacionalnih gibanj v habsburški monarhiji (ilirizem, avstroslavizem);
  • razloži glavne vzroke za revolucijo 1848/49;
  • našteje glavne narodne zahteve iz nemških, italijanskih in slovanskih nacionalnih programov v letih 1848/49;
  • navede glavne uspehe in neuspehe nacionalnih gibanj v letih 1848/49;
  • opiše po katerem nacionalnem programu je bila združena Nemčija in glavne značilnosti Nemškega cesarstva;
  • opiše po katerem programu je bila združena Italija in glavne značilnosti Kraljevine Italije;
  • opiše značilnosti razvoja Francije v drugi polovici 19. stoletja
  • razloži glavne značilnosti neoabsolutizma v habsburški monarhiji;
  • pojasni bistvo uvedbe ustavnosti in dualizma ter glavne posledice za nacionalno vprašanje v habsburški monarhiji;
  • pojasni značilnosti judovskega vprašanja;

 

Tema: Slovensko nacionalno oblikovanje

  • razloži pojem narodno prebujenje;
  • imenuje začetnike slovenskega narodnega gibanja (Pohlin, Zois, Vodnik …) in njihove dosežke,
  • na primeru  Zoisovega krožka opiše vlogo narodno-buditeljskih krožkov pri krepitvi narodne zavesti,
  • opiše  prizadevanja za poenotenje slovenskega jezika (standardizacijo);
  • opiše in primerja delovanje Bleiweisovega (konservativnega) in Prešernovega (demokratskega) kroga;
  • navede zahteve programa Zedinjena Slovenija;
  • opredeli pomen čitalnic in taborov;
  • pozna ideje mladoslovencev in staroslovencev,
  • poimenuje prve slovenske politične stranke, opiše značilnosti njihovih programov ter navede volilno bazo;
  • razloži jugoslovansko idejo;
  • opiše programe slovenskih političnih strank za reševanje nacionalnega vprašanja;
  • navede gospodarske panoge, ki so se razvile v slovenskih deželah v 19. stoletju kot posledica industrializacije;
  • opiše vzroke propadanja slovenskih kmetov od sredine 19. stoletja dalje ter pojasni posledice (poudarek je na migracijah).

 

Dijak zna:

  • pravilno uporabljati strokovno terminologijo;
  • analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
  • ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj;

 

4. letnik

Obseg snovi in minimalni standardi znanja

 

Tema: Med demokracijo in totalitarizmom

  • opredeli in pojasni imperializem kot vzrok za prvo svetovno vojno;
  • nevede krizna žarišča in pojasni, zakaj je Balkan postal eno od glavnih kriznih žarišč pred prvo vojno;
  • loči med vzrokom in povodom za 1. svetovno vojno, pojasni potek vojne in posledice vojne za civilno prebivalstvo;
  • bojišča prve svetovne vojne zna razbrati iz zemljevida;
  • razložijo značilnosti t.i. versajske ureditve in predvidijo konflikte, ki bi jih ureditev lahko povzročila;
  • pojasni pomen Društva narodov in razloži vzroke za njegovo neučinkovitost,
  • opiše (ponovi) značilnosti demokracije;
  • na primeru Velike Britanije, Francije, Weimarske Nemčije ter ZDA razloži nadaljevanje razvoja demokratičnih procesov v Evropi in Ameriki med obema svetovnima vojnama;
  • pojasni razmere, ki so omogočile razvoj totalitarnih režimov v posameznih državah (Rusija, Italija, Nemčija);
  • razloži značilnosti totalitarnih sistemov (fašizem, nacizem, komunizem) in jih primerja;
  • opiše socialistično gospodarsko doktrino ter posledice za družbo;
  • našteje države, kjer so se razvile fašistične organizacije;

 

Tema: Sodelovanje in konflikti

  • ob karti opiše potek druge svetovne vojno in pojasni značilnosti vojskovanja in novosti v oborožitvi;
  • navede prelomne dogodke, ki so vplivali na preobrate v  2. svetovni vojni;
  • opiše življenje civilnega prebivalstva med 2. svetovno vojno;
  • ob izbranem primeru pojasni in konkretizira pojem kolaboracija, nastanek odporniških gibanj;
  • našteje najpomembnejše medvojne zavezniške konference in pojasni pomen sklenjenih dogovorov in opiše vsebino atlantske listine;
  • pojasni pomen sojenja na mednarodnih sodiščih vojnim zločincem iz časov druge svetovne vojne in po njej;
  • pojasni pojem hladna vojna in ga časovno umesti;
  • opiše ideološko, gospodarsko in vojaško odvisnost oz. navezanost zavezniških držav od obeh velesil;
  • navede vojaške in gospodarske povezave obeh blokov;
  • navede evropska krizna žarišča in opiše reševanje kriznega žarišča in pojasni kako je le-to vplivalo na življenje posameznikov;
  • pojasni ključne značilnosti dekolonizacije v Afriki in Aziji;
  • pojasni pojem neokolonializem;
  • sklepa o  vlogi gibanja neuvrščenih;
  • pojasni značilnosti povezav v tretjem svetu;
  • predstavi krizna žarišča v svetu: razloge, potek in reševanje krize;
  • opiše vzroke za razpad sovjetskega sistema in socialističnega bloka v Evropi;
  • pojasni pojem terorizma in navede vrste in oblike terorizma;
  • pojasni nastanek in pomen EU.

 

Tema: razvoj slovenskega naroda v 20. stoletju

  • navede, na katerih bojiščih prve svetovne vojne so se bojevali slovenski vojaki (s poudarkom na soški fronti);
  • razloži okoliščine nastanka Države SHS in njen pomen;
  • opiše potek združitve v Kraljevino SHS;
  • ob zemljevidu pojasni potek reševanja meja po 1. svetovni vojni;
  • navede politična obdobja v kraljevini SHS in izpostavi glavne značilnosti;
  • na zemljevidu pokaže razkosanje Slovenije med okupatorje in primerja okupacijske sisteme;
  • razloži vzroke za ustanovitev Protiimperialistične fronte oz. OF in opiše način vključevanja Slovencev v njeno delovanje;
  • pojasni razloge zaostrovanja med OF in meščanskimi političnimi strankami;
  • pojasni razloge za kolaboracijo na Slovenskem in razloži posledice za Slovence;
  • opiše značilnosti »ljudske oblasti« in postopni prevzem komunistične oblasti (komunistična revolucija poteka sočasno z osvobodilnim bojem, državljanska vojna);
  •  pojasni ideološke delitve na Slovenskem med in po vojni;
  •  opiše volitve v Jugoslaviji in na Slovenskem leta 1945 ter razloži vzroke za komunistični prevzem oblasti;
  • pojasni vzroke in posledice obračunavanja s političnimi nasprotniki in katoliško cerkvijo po vojni;
  • navede cilje in posledice agrarne reforme, kolektivizacije ter nacionalizacije po drugi svetovni vojni;
  • pojasni bistvo informbirojevskega spora;
  • pojasni značilnosti, uspehe in slabosti načrtnega gospodarskega razvoja v okviru petletk (industrializacija in elektrifikacija) v povojnih letih;
  • opiše značilnosti gospodarskega vzpona od sredine 50. do sredine 60. let;
  • navede razloge za uvedbo samoupravljanja in gospodarske reforme v 60. letih ter opiše značilnosti teh reform;
  • pojasni značilnosti gospodarstva v 70. letih (dogovorna ekonomija, samoupravljanje, zadolževanje);
  • opiše krizne razmere v Jugoslaviji v 80. letih, posledice naraščanja inflacije in zadolženosti;
  • razloži nacionalne napetosti in nasprotujoče poglede na reševanje jugoslovanske krize
  • nasprotujoče si poglede na reševanje jugoslovanske krize;
  • opiše politične dogodke v Sloveniji konec 80. in na začetku 90. let, ki pomenijo utrjevanje demokratizacije in državne suverenosti Slovenije;
  • navede razloge, ki so privedli do plebiscita za samostojno in neodvisno Slovenijo ter potek osamosvajanja (prve povojne demokratične volitve, koalicija Demos);
  • opiše odzive zvezne vlade in JLA ter potek vojne za Slovenijo;
  • opiše bistvene gospodarske in politične značilnosti v 90. letih ter prizadevanja Slovenije za vključitev v Evropsko unijo in druge mednarodne integracije,

 Dijak zna:

  • pravilno uporabljati strokovno terminologijo
  • analizirati pisni vir, slikovno gradivo, …
  • ob uporabi zgodovinske karte zna pojasniti razširjenost zgodovinskih dogodkov in dogajanj